Hette Adam Adam?

Adamsfontänen av Giovanni Bonazza 1788. Foto: Yair Haklai.Påstått felaktigt påstående: Enligt Bibeln hette den första människan på jorden Adam.

Nilsson hävdar (länk till info om Nilsson och hans bok) att det inte står ett ord i den bibliska berättelsen om att mannen som Gud skapade hette Adam. Det hebreiska ordet Adam förekommer i skapelseberättelsen, men det är, enligt Nilsson, inte ett namn utan betyder kort och gott ”människa”. Betydelsen är förstås sann, men namn har alltid betydelser men kan vara namn ändå. Just i det här fallet kan det vara lite klurigare än vanligt att avgöra eftersom det nästan alltid går att jämställa ordet ”människa” med namnet på människan i fråga så länge det inte finns flera att välja på.

Nilsson har snappat upp en diskussion som finns kring det här ämnet, men slutsatsen är förenklad och felaktig. Bibeln nämner definitivt Adam som ett namn, till exempel flera gånger i Nya Testamentet (som ju är skrivet på grekiska, vilket gör att det uppenbarligen rör sig om ett namn när det står ”αδαμ”, Adam). Redan i och med detta är alltså Nilssons avslöjande felaktigt. Men jag hävdar att det är felaktigt redan om vi bara tittar på förekomsterna i Första Mosebok, även om det här finns ett visst utrymme för olika tolkningar.

Den första gången ”Adam” (אדם) förekommer i texten är i 1 Mos 1:26, där det i Bibel 2000 översätts ”människor”. Här tycks ordets betydelse vara viktigare än namnkaraktären. Fortsättningsvis är ordet i de flesta översättningar tolkat som just ett ord när det står i bestämd form (”Mannen gav sin hustru namnet Eva…”, 1 Mos 3:20) men som namn när det står i obestämd form (”Detta är Adams släkttavla”, 1 Mos 5:1).

Slutsats: Bibeln påstår visst att den första människan hette Adam.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *